Fanpage na Facebooku czy Firmowa strona www? Co ważniejsze?

W tym artykule zastanowimy się nad tym, co jest ważniejsze: prowadzenie firmowej strony internetowej, czy firmowy fanpage na Facebooku? Czy można prowadzić sam kanał na Facebooku i zrezygnować z prowadzenia strony internetowej?

 

 

Od czasu do czasu dostajemy pytanie: "Czy nasza firma może pracować tylko z solidną stroną biznesową na Facebooku, czy też potrzebujemy zarówno pełnej strony biznesowej www jak i Facebooka?" To popularne pytanie, ponieważ konta na Facebooku są bardzo łatwe w zakładaniu, podczas gdy profesjonalne strony internetowe są czasochłonne i bardziej skomplikowane.. Spójrzmy więc na zalety każdego z nich i zobaczmy, co naprawdę działa.

Popularność Facebooka sprawia, że wiele osób uważa to medium jako jedyną alternatywę i rezygnuje z prowadzenia strony internetowej. Osoby te wychodzą z założenia, że uruchomią fanpage firmowy na Fejsie i tam będą prowadzić witrynę firmową publikując swoje dane, zdjęcia, aktualności czy wreszcie oferować swoje produkty lub usługi.

Ważne jest jednak, aby pamiętać, że miliony ludzi korzystających z Facebooka nie oznacza, że miliony ludzi widzi Twoją stronę i Twoje aktualizacje. Twoi fani zobaczą, co publikujesz na Facebooku, ale nie wszyscy Twoi fani otrzymają wszystkie Twoje posty na ich kanałach informacyjnych. Będziesz musiał jeszcze ciężko pracować, aby zyskać publiczność.

Tak samo jak możemy dotrzeć z reklamą do naszych fanów na Facebooku, tak samo możemy dotrzeć do naszych klientów poza serwisami społecznościowymi. Musimy zdawać sobie sprawę, że Facebook nie jest jedynym miejscem gdzie ludzie spędzają czas w Internecie. Wiele osób celowo odchodzi od portali społecznościowych. Oferują one nam kontakty ze znajomymi, ale często ich przeglądanie to strata czasu. Znajomi często zamiast publikacji ciekawych treści udostępniają często szereg zupełnie nieprzydatnych informacji, które tylko zaśmiecają naszą tablicę i marnują nasz cenny czas na przewijanie całych list zbędnych powiadomień. Oprócz Facebooka są jeszcze portale, gazety, blogi serwisy wideo czy serwisy plotkarskie. W tych wszystkich miejscach też możemy dotrzeć do naszych potencjalnych klientów jednak warunkiem koniecznym do tego jest posiadanie własnej strony internetowej.

Całą wartość swojej firmy w internecie budujemy w oparciu o własną stronę i domenę internetową. Jeżeli nasza jedyna strona to fanpage na Facebooku, to uzależniamy swoją firmę tylko od jednego serwisu - to tak jakbyśmy mieli własny sklep w centrum handlowym i nie wpuszczali do niego żadnych klientów z zewnątrz.

Dodatkową wadą posiadania strony jedynie na Facebooku zamiast tradycyjnej strony internetowej jest choćby fakt, że znajduje się ona właśnie na Facebooku. Po pierwsze, z różnych przyczyn Facebook może ją zablokować. Spora liczba zgłoszeń i/lub naruszenie regulaminu serwisu mogą być tego przyczyną, a my zostajemy wtedy bez strony i kontaktu z klientami a cała nasza dotychczasowa praca budowy naszej marki oraz renomy idzie na marne. W niektórych przypadkach możemy również stracić bezpowrotnie cały nasz dotychczasowy content, oraz wszystkich fanów naszego fanpage którego tak długo budowaliśmy. Jesteśmy zależni od regulaminu Facebooka, jego zmian i polityki wobec firm. Nie mamy również własnej domeny tylko nazwę użytkownika w serwisie.

Twój branding biznesowy jest podporządkowany niebieskiej marce Facebooka, a Twoje treści, w tym oferty, promocje i aktualizacje, muszą pozostawać w ramach wytycznych ustanowionych przez Facebooka. Wszelkie treści publikowane na Facebooku mogą być wykorzystywane przez Facebooka do własnych celów (do momentu usunięcia ich z Facebooka), więc tracisz atrakcyjność ekskluzywnych, unikalnych treści.

Ponadto posiadanie samego tylko fanpage może w niektórych klientach wywoływać nieufność. Mogą nie być użytkownikami Facebooka, (tak, uwierz jest jeszcze bardzo dużo takich osób) mogą nie chcieć tam wchodzić. Mogą także mieć wrażenie, że nie jesteśmy profesjonalistami, lub chcemy ich oszukać. Choć Facebook jest liderem wśród serwisów społecznościowych, wciąż nie wszyscy lubią i chcą z niego korzystać.

Kupujący nie tylko lubią widzieć prawdziwą stronę biznesową firmy, bardzo często muszą ją po prostu zobaczyć, zanim przejdą do decyzji o podjęciu zakupu czy skorzystania z usług danej firmy. Nie musi to być szczególnie fantazyjna strona lub obejmować tuzin różnych stron docelowych, ale po prostu musi być, i musi wyglądać na zaktualizowaną i profesjonalną.

Kolejnym minusem posiadania jedynie strony na Facebooku jest jej mała przejrzystość. Na stronie internetowej możemy panować nad zawartością znacznie lepiej niż na Facebooku, mamy miejsce na więcej treści: Blogi, dogłębne referencje, historia firmy, opcje personalizacji produktów, cenne formularze CTA - strony internetowe mogą dostarczyć wiele różnych treści, które mogą być dostosowane do Twoich celów. Facebook obsługuje tylko podstawowe streszczenia, krótkie recenzje, posty i podobne rodzaje ograniczonych treści, przez które ciągłe przebijanie się może być uciążliwe.

Strona na Facebooku może być aktywatorem w dokonaniu zakupu lub skorzystania z usługi w naszej firmie ale nie jest to zbyt wiele, jeśli mamy do czynienia z nagłym napływem klientów, lub nową ekspansją w różnych sektorach. Jak Facebook może właściwie odnieść się lub dostosować się do tych zmian? Tak naprawdę nie może. Natomiast firmowa strona biznesowa jest zmienna i może skalować się wraz z wielkością firmy, a także zmieniać się wraz z jej koncentracją lub misją.

Kiedy polegasz wyłącznie na Facebooku, masz bardzo ograniczoną kontrolę.  Masz mało, jeśli w ogóle, informacji o priorytetach i decyzjach podejmowanych przy każdej nowej aktualizacji lub ulepszeniu. I nie masz bezpośredniej linii, kontaktu aby zadzwonić, gdy strona na Facebooku nie działa lub została z jakiś względów zablokowana.

Także komunikacja na Facebooku nie jest prostym zadaniem. Jeśli bierzemy to na siebie, musimy zdobyć wiedzę na ten temat. Przykładów złej komunikacji w przypadku małych firm jest naprawdę wiele co może prowadzić często do sytuacji kryzysowej w firmie.  Możemy również zlecić prowadzenie fanpage specjaliście, wtedy jednak musimy również posiadać przynajmniej podstawy wiedzy na ten temat.

Podsumowując. Stronę internetową trzeba mieć zawsze. To, jaka to już będzie strona zależy od każdego, ale jej posiadanie wydaje się obowiązkowe.

Facebook nie jest tak naprawdę miejscem do zamieszczania szczegółowych list produktów lub informacji na temat produktów i usług. Do tego potrzebna jest profesjonalna strona internetowa z sekcją produktów lub sekcją opisującą pakiety usług.

Ponadto o wiele lepiej jest odwoływać się do kart produktów i usług na swojej stronie internetowej, niż mówić: "No cóż, sprawdź nas na Facebooku".

 

Zatem najlepsze efekty by pozyskiwać zlecenia i nowych klientów z Internetu i nie tylko, daje połączenie działań na Facebooku i stworzenie profesjonalnej, niekoniecznie skomplikowanej, strony www.